Servis: +420 777 915 665
Prodej: +420 777 915 665
E-mail: obchod@newbike.cz
Prodloužíme záruku. Na všechna nyní zakupená ekola Vám automaticky prodloužíme záruku až do 30.3.2027. Prodejna otevřena dnes do 15.30
Jak vybrat kolo?
Než nakoupíme jízdní kolo je potřeba si rozmyslet, jak a kde budeme jízdní kolo používat a k čemu bude sloužit.
Rozdělení jízdních kol podle způsobu použití:
Horská kola (MTB)
Horská kola jsou svojí konstrukcí určená do terénu a to jak do lehkého, tak i do těžkého. Výběr kola záleží na mnoha faktorech – je třeba si říct kde budu kolo používat, jaký čas strávím na kole. Tyto faktory jsou velmi důležité pro výběr kvality technického vybavení kola. Pro jízdu v lehčím terénu postačí model se základní technickou specifikací a naopak pro náročný terén je dobré vybrat kolo s výbavou pro náročný terén, kde budou jednotlivé komponenty hodně zatěžovány. Tomu odpovídají i cenové kategorie. Horské kolo je možno použít i na silnici, ale pro svou konstrukci a typ používaných pneumatik není jízda na tomto povrchu tak efektivní jako u krosového kola.
Horská kola 29“
Novým trendem v horských kolech jsou tzv devětadvacítky. Jedná se o horská kola, která mají průměr kol 29“. Výhodou tohoto většího rozměru je jednak lepší úhel nájezdu na překážku, lepší stabilita, delší kontaktní plocha pláště a lepší setrvačnost. Velice žádaná jsou hlavně pro jezdce, kteří mají větší výšku postavy.
Krosová kola
Krosová kola jsou určená jak do lehkého terénu, tak i pro silnice a cyklostezky. Pokud budete většinu času používat kolo na cyklostezkách, zpevněných cestách a na silnici, pak je výběr tohoto kola zcela na místě. Konstrukce těchto kol je přizpůsobena pohodlnému posedu jezdce. Tato kategorie kol je poslední dobou hodně vyhledávána a výborně se hodí pro cykloturistiku.
Trekingová a městská kola
Tato kola jsou určena hlavně pro silnice a zpevněné cesty. Je vyloženě nevhodné tento typ kola využívat v jakémkoliv terénu. Trekongové kolo je vhodné díky svému vybavení (blatníky, svítilny, nosič, atd.) jako dopravní prostředek. V současné době také velmi vyhledávaná kategorie kol pro svoji pohodlnost a praktičnost
Silniční kola
Silniční kola jsou určena pro jízdu na silnicích a na uzavřených okruzích. Tato kola nejsou určena do žádného terénu. Vyznačují se nízkou váhou a lze na nich jezdit velmi vysokou rychlostí.
BMX a freestyle kola
Kola určená pro využití buď na uzavřených okruzích a nebo zpevněných uzavřených prostorách určených pro tento druh kola. V žádném případě není vhodné využívat tato kola k jízdě na delší vzdálenosti.
Celoodpružená kola
Stále populárnější typ kol. S velmi vyspělými technologiemi lze i z těchto kol určených hlavně pro sjezdy a velmi náročný terén udělat z trochou nadsázky univerzální jízdní kolo. Kola se vyznačují odpruženou vidlicí a odpruženou zadní stavbou, takže tento typ kola účinně tlumí všechny rázy v těžším terénu. Tlumící jednotky se na většíně kvalitních celoodpružených kol již dají vypínat, takže z celoodpruženého kola ze udělat i pevný MTB bike
Dámská kola
Dámská kola se vyznačují hlavně speciální geometrií, která je kratší a je tedy přizpůsobena „ něžnému pohlaví“ . Tato kola jsou určená pro sportovně orientované cyklistky. Kromě parametrů sledujících požadavky něžného pohlaví se vyznačují i specifickým designem, který sleduje aktuální módní rendy.
Velikost kola
Pokud již tedy máte jasno, jaké kolo chcete vybrat a na co jej budete používat, pak je tady další faktor a to velikost kola. Velikostí kola se rozumí délka sedlové trubky. Je třeba si uvědomit, že s délkou sedlové trubky se mění i délka horní rámové trubky.
Jakou velikost rámu zvolit se dočtete zde:Velikost kola
Rozdělení rámů
- pánský
- dámský
Pro ženy neplatí, že musí mít vždy dámský rám. Zejména cyklistky, které jsou sportovně založeny často volí pánskou variantu i vzhledem k jejích pevnější konstrukci.
Nastavení posedu
Správný posed na kole
Správný posed a nastavení je jedním z velmi důležitých parametrů jak si jízdu na kole co nejvíce užít a přitom si například neničit záda. Správný posed vám pomůže podávat také podsatně lepší výkony na kole
Sedlo vodorovně
Nastavení sedla má být vodorovně. Pokud budete mít například sedlo nastavené špičkou dolů, pak budou trpět ruce , záda i břišní svaly.Někteří závodníci sice sedlo montují nepatrně špičkou dolů, ale to je opravdu specifikum závodníků, kteří na kole tráví většinu svého času a je dost závislé na typu sedla.
Jak vysoko sedlo?
Nastavení výšky sedla se řídí tímto způsobem. Sednete si na kolo a jednu z klik na převodníku dáte do polohy dolů. Na pedál položíte nohu. Noha pod kolenem při správném nastavení nesmí být ani natažená, ani moc skrčená. Pokud jste příliš vysoký jezdec, pak je vhodné například 29“ kolo a nebo vytáhnout sedlovku z rámu tak, aby byl posed nastaven správně. Pak je potřeba ale hlídat značku na sedlovce, která ukazuje maximální možné vysunutí sedlovky tak, aby nedošlo k poškození rámu.
Poloha chodidla na pedálu
Správná poloha nohy na pedále je taková, že musí být rovnoběžně s klikou. Pokud tomu tak nebude, pak budete třeba šlapat koleny od sebe. Kloub palce na chodidle má být nad osou pedálu.
Nastavení řidítek
Polohu řidítek nastavíme tak, že po nasednutí na kolo položíme ruce na řidítka a natáhneme prsty rovnoběžně s rukou. Nastavení brzdových pák by mělo být tak, že se budou lehce dotýkat spodní části prstů.
Správná poloha výšky řidítek k sedlu je hodně o individuálním nastavení a lze je dobře nastavit po několika vyjížďkách tak, aby se nám na kole pohodlně jelo. Pokud budeme chtít sportovní nastavení, pak budou řidítka níž, pokud budeme chtít jízdu komfortní a turistickou, pak řidítka mohou být trochu výš.
Něco na závěr
Závěrem lze říct, že nejlepší nastavení poznáte až v praxi. Pokud jste ale doposud měli nějaké kolo a vyhovovalo Vám jeho nastavení, pak je dobré si změřit hodnoty na starém kole a podle nich vybrat a i upravit Vaše nové kolo
Přejeme Vám mnoho šťastných a spokojených kilometrů v sedle Vašeho nového stroje.
Přehled komponentových řad na horské kolo
Ze všech komponentů, které řešíme při výběru nového kola, jsou nejsledovanější a také nejdůležitější tyto tři: rám, pohonný systém a kola. Zatímco rámy se v zásadě liší materiálem a zjednodušeně můžeme říct, že vybíráme zda karbon či hliník a u zapletených kol platí jednoduchá zásada čím lehčí tím lepší, v případě pohonného systému (osazení) je situace už na první pohled méně přehledná.
Výrobci v označení produktů systém samozřejmě mají. Jednotlivé komponenty pohonného systému slučují do tzv. sad, které nesou své specifické označení, podle kterého se dá dobře orientovat. Shimano k pohonnému systému přidává do sady i brzdy a zapletená kola či samotné náboje kol. My se však zaměříme na samotný pohonný systém, který se skládá z klik s převodníky, přehazovačky, řazení, řetězu, kazety a v případě více převodníkového systému i přesmykače.
Shimano řady
XTR
XTR je to nej co si můžete od japonců pořídit. Její nejnovější verze znamená radikální změnu zejména zavedením dvanáctistupňové kazety pro optimální rozsah převodů 10-51 v případě použití jednopřevodníku a nebo jemného odstupňování 10-45 v případě použití dvojpřevodníku. V tom se zásadně odlišuje jejich přístup od americké konkurence, která sází výhradně na jednopřevodníkové systémy. V nabídce je lehčí závodní a odolnější Enduro verze, která se liší pevnějšími klikami, čtyřpístkovými brzdami a kupodivu pouze jedenáctistupňovou kazetou 10-45. Nová verze je radikálně nová opravdu ve všem, což s sebou nese nevýhodu ve ztrátě kompatibility s ostatní produkcí Shimana.
XTR Di2
XTR Di2 je elektronická verze nejvyšší řady Shimano. Bohužel revoluční změny její mechanické sestry se u ní zatím nekonaly a tak si příznivci elektroniky musí i v roce 2019 vystačit s jedenácti pastorky. Zatím.
XT Di2
elektronická verze sady XT, systém Di2 v dostupnější verzi zůstává stejný jako loni, změna se očekává příští rok.
XT
Druhá nejvyšší sada Shimana je stále k dostání v mechanické podobě s 1,2 nebo 3 převodníkem.
SLX 11
technicky pokročilá sada SLX s 11 převody vzadu a jedno nebo dvoupřevodníkem se vzhledově i funkčně blíží dražšímu XT. Rozdíl je spíše váhový než funkční. SLX patří k solidní střední třídě.
SLX10
Starší sada Shimano SLX je k mání s trojpřevodníkem, ale jen v kombinaci s 10 pastorky.
Deore
Robustní desetistupňová sada je trhákem v poměru cena-výkon-životnost.
SRAM řady
XX1 Eagle
XX1 Eagle je špičková sada, která poprvé přinesla 12 pastorků vzadu a i v kombinaci s jednopřevodníkem se díky kombinaci 10-50 chlubí širokým spektrem převodů
XX1
Na úrovni Shimano XTR je u Sramu vrcholná sada XX1. Je extrémně lehká, nabízí 1×11 převodů a odstartovala velký boom jednopřevodníků.
X01 Eagle
Sada vyšší třídy X01 je s jednopřevodíkem a podle označení Eagle je zřejmé, že disponuje také dvanáctistupňou kazetou.
X01
Lehká sada vyšší třídy 1×11, oproti variantě Eagle má jedenáct pastorků.
X1
Kvalitou přibližně na úrovni SLX. Cenově dostupná varianta pro ty, co chtějí užívat jednopřevodník, konkrétně 1×11.
GX Eagle
nejlevnější možnost jak si pořídit dvanáct pastorků 10-50 na zadní kolo.
GX
I když už jsme v cenových nížinách, stále se jede na jednopřevodníku. Ale GX existuje i ve verzi 2×11.
NX Eagle
orel v názvu napovídá, že i v této ekonomické verzi dostanete 12 pastorků, ale zde SRAM chytře zvolil verzi 11-50, která je kompatibilní s klasickým ořechem zadního náboje standardu Shimano.
NX
NX, útočí nízkou cenou i kompatibilitou k Shimanu, její jedenáctistupňová kazeta pasuje na ořechy standardu japonského výrobce.
V našem přehledu jste nenašly levná osazení kol, Alivio, Aceru, ale kdo má závodní ambice, ve výběru by měl sáhnout alespoň do základních řad Shimano Deore nebo ekvivalentu, Sram NX